Turbeskrivelse år 2000

Herreturen for år 2000 er vel overstået, igen i år var turen præget af kedeligt vejr, hvilket også betød at vi brød op allerede lørdag i stedet for søndag. Overordnet var turen en success men vi kunne godt havet været en del kedelige oplevelser forundt. Igen i år foregik alt det negative uden nogen form for snerren af hinanden, det er bare pragtfuldt at kunne samle en flok voksne mennesker som kan sammen.

Deltagere i kanoholdet 2000 var :

Frode  -  Kenneth

HC  -  Jesper

Thomas  -  Peter og Malene

Torsdag var afrejsedagen, vi samledes omkring kl 7:00 til 7:30 hentede Frode og HC hvorefter turen gik til Biltema for at handle de  sidste manglende ting, ankomst til Biltema i sverige var omkring kl 9:35 her indtog vi de medbragte morgenbrød og kl 10:00 hvor Biltema åbnede handlede vi de manglende ting (Man skal dog være bedre forbredt, biltema har bestemt ikke alt ellers er det udsolgt.

Vidre mod Osby hvor vi har en aftale kl 12:00 med kørsel af kanoer, vi var fremme kl 11:55 den grønne bus gør det bare fint alle kan være der og der er masser af ekstra plads, Ken Norgenius kører os frem til Delery hvor vores tur i Helge Å starter, vi indtager den medbragte frokost og omkring kl 14:00 er vi i vandet på vej mod Osby, Naturen makerer sig lige med en byge lige som vi kommer til startsstedet, men den driver hurtigt over og humøret kommer igen op på det velkendte niveau.

Der er meget vand i åen i år hvilket betyder at vi ret hurtigt kommer ind i et par fosser, fint det er det vi har savnet de andre år, faktisk kan det ikke gå hurtigt nok med at komme først til den næste, fosserne bliver forseret lidt uorganiseret hvilket betyder at efter et par timer i vandet går Peter og Jeg på en stor sten midt i strømmen kanoen vender rundt med siden lige imod strømmen efter få secunder er kanoen fyldt med vand og ude af vores kontrol, oppakningen som heldigvis ikke var surret fast til båden fortsætter sejladsen ned af fossen,  Malene bliver noget modvilligt og meget hurtigt placeret på den store sten sammen med tørkassen og papkassen med sodavand ( den var allerede gået i tusinde stykker). tekniktasken røg også op på stenen. alt dette foregik på maximum 5 - 7 sekunder, herefter opdager jeg at Peter ser noget anstrengt ud med kun hovedet oppe over vandoverfladen kæmper han med at komme fri af strømmen og kanoen han blev simpelthen suget ned af strømmen, Peter kommer fri ved egen kraft og vi skal nu have styr på kanoen som bliver holdt solidt fast mod stenen af de frembrusende vandmasser (jeg er bange for at kanoen skal krølle sammen) først prøver vi at trække kanoen den ene vej rundt om stenen således vi kan komme til at tømme den for vand men den ligger fast som var den støbt i beton , vi beslutter at prøve den anden vej rundt om stenen , Peter søger mod kanoens stævn hvor han omg . bliver suget ned igen ved fælles hjælp kommer Peter igen fri, da han for tredie gang bliver suget ned opgiver vi denne manøvre .

Ved fælles ”overnaturlige” kræfter lykkedes det os at lyfte siden på kanoen således de frembrusende vandmasser ikke længer ryger direkte ind i kanoen, vi kan nu langsomt vende kanoen sålede vandet kommer ud .

Malene i kanoen sammen resten fra stenen og svømmende, kravlende m.m. begynder vi turen ud gennem fossen Peter opdager min ene træsko som vi får bjærget den anden opdager jeg selv, vi spejder nu begge efter vores ting (vi regnede dog med at de andre havede samlet det op som kom sejlende) nogle få ting får vi fat på. Vi er nu fremme ved de andre som havede haft travlt med at sejle mod strømmen og samle vores ting op.

Vi går i land på en lille privat græsplæne hvor vi går i gang med at få gjort op hvad der mangler og få styr på alt det som er blevet vådt, Peter har ikke en eneste tør klud, malene heller ikke, jeg havede klaret mig lidt bedre men ikke godt nok.

Vi fortsætter turen for her kan vi ikke blive, efter nogle løft og flere fosser, genkender jeg et område hvor vi tidligere har slået lejer vi går i land og får tændt bål, slået telte op sennep og ketchup havede vi glemt hjemme så det var ikke det mest spændene måltid vi indtog her kl ca. 23:00.

De små grå får humøret til at stige et par grader, ret hurtigt falder der ro over lejeren alle er godt trætte.

Fredag vågner vi til en strålende dag med solen på himlen, vi er lidt sent ude af fjerene, alle har haft behov for at få sovet morgenmaden blev indtaget og det nu mindre våde toj taget ned fra tørresnoren. Bådene bliver pakket og turen starter med en ”fornuftig” foss  (den var lige ved lejeren) vi møder yderligere fosser men dem indtager vi med en del mere fornuft derfor undgår vi yderliger uheld.

Det er en dejlig dag og vi har næsten glemt gårsdagens strabasser.

Senere blæser der en lille smule op dette samtidig med at vi skal igennem et ret stort kedeligt område alle paldler som gale for at komme frem og for at få området overstået.

I et stort søligende område trækker himlen sammen og vi ser et par lyn i det fjerne, vi bliver utrykke ved at befinde os midt på søen som lynafledere, vi skimter en lille landgangsbro som vi skynder os imod, lige som vi går i land på broen kommer regnen. Det viser sig at være et privat område med en lille hytte, hytten er aflåst men vi kryber i læ for regnen under udhænget. Efter en halv time bryder solen igen igennem og vi samler sammen for at komme vidre. Peter og Jeg er de første som har fået tømt kanoen for regnvand, vi ror ud for at orientere os om hvilken vej vi skal, kun 200 meter fra hvor vi havede været var en kanolejer og løftet med den stejle skråning. da vi havede roet dagsrationen bliver vi meget hurtigt enige om at her skal vi overnatte.

Vi finder også hurtigt ud af at vi kan ligge i læhytten og vi derfor ikke behøver at slå telte op, dette var en meget god løsning og alle var igen i højt humør, som aftenen før var igen ”knatterne” vores største problem de bed alle vejne i håret, ørenen benene m.m. ( jeg var glad for min hat med øreklapperne)

Spagetti, kødsovs, rødvin og små grå fik hurtigt lysten til at sove frem i alle, jeg vil tro at klokken var 22:00 da alle lå i køjen.

Næste morgen var alle igang omkring 8:15 morgenmaden blev indtaget vejret var fint og nu var meget af tøjet tørt, kanoerne blev pakket og hurtigt var vi i gang med at firre dem ned af den stejle skrænt ved kraftværket.

Vandløbet var igen smalt vejret fint og humøret højt, her er god strøm så vi kommer hurtigt frem, omkring middagstid trækker himlen igen sammen det regner lidt vi padler så kommer der mere regn en ny kano lejerplads dukker frem vi går i land, regnen stilner af og vi beslutter at det er her vi skal holde frokost, igen æder vi som svin og humøret siger igen til det normale vi er igen ovenpå.

Kenneth er dog lidt ked, han synes ikke længere det er sjovt at være medansvarlig for at kanoen kommer frem i strømmen, han er meget træt og vil meget gerne sejle sammen med Far, dette ordner vi hurtigt Peter tager Kenneths sæde hos frode og Kenneth kommer til mig og Malene.

Den første halve time er humøret meget højt hos Kenneth han får fornyet kræfter, men de slipper hurtigt op og humøret daler og bliver lige så sort som himlen, regnen står nu ned i lårtykke stråler, som Malene konstaterer ”det ligner næsten orme sådan som regnens dråber slår op igen når det rammer vandoverfladen.

Jeg har stadig mine shorts og t-shirt som jeg har haft på hele turen, jeg er gennem-blødt men ikke kold og ved godt humør, jeg ror nu for Kenneth også, jeg syntes faktisk at han har gjort en flot tur, han er trods alt kun 12 år gammel.

Jeg bruger de sidste kræfter på at holde trit med de andre, faktisk var det ikke så svært, tilbudet om at komme på slæb efter de andre var ikke nødvendigt, jeg havede det faktisk fint med at klare sagen selv.

Et enkelt løft i øsende regn og vi var i Osby søen, planen var at overnatte i hytten ved kanoudlejningen, efter turen over søen med en masse ”orme” i vandet omring os faldt humøret brat til nulpunktet, hytten var okuperet af en masse halvfulde svenskere, hvad nu !!!.

mulighederne var  ;

1.      at  prøve at få fat på vores bus og komme hjem

2.      at prøve at leje en hytte på campingpladsen til at overnatte i.

3.      håbe på at de mange svenske ikke skulle overnatte i hytten.

Vi valgte mulighed nr. 1 og Kent var frisk på at komme og hente mig så vi kunne få bussen, tørt tøj på Malene og mig selv var som at blive født på ny. Bussen tog en time at hente og alle ligende druknede mus da jeg kom tilbage, hurtigt var alt pakket i bussen, svenskerne var nu ved at forlade området jeg fik dem til at lade være med at slukke bålet, vi kunne, nu hvor regnen igen var stoppet, lige så godt sørge for at få noget aftensmad (mørbradgryde 111) hold da kæft hvor var det godt , alle var nu igen ovenpå og opsatte på at komme hjem..

Område blev ryddet og affaldet kastet i containeren. Det grønne lyn lettede kl 21:15 og kl 23:10 var vi med færgen over sundet. HC og Frode blev losset af omkring kl 1:00 og Jesper og Peter pakkede deres biler i øsende regnvejr omkring 1:15, kl 01:20 slukkede lampen på Malene Kenneth og mig selv.

FOR FANDEN HVOR VAR DET RART AT LIGGE TØRT OG GODT I MIN EGEN SENG !!!

Gad vist hvornår Peter var hjemme ( but who cares )

Summen var en tur som ikke har afskrækket mig fra at booke næste år, men der er en del ting som vi skal forberede noget bedre. Vi ses igen til næste år